Garden of Serendipity

“Truth is not only violated by falsehood; it may be equally outraged by silence” – Henri Frederic Amie

En bloggpost sitt møte med John Færseth

Ett av mange fine aspekter ved å blogge, er å se responsen fra folk når de  har lest postene. Noen ganger treffer man noe i folk, mens andre ganger kan en post man selv syntes var viktig ikke blir lest i stor grad. Men, kommentarer får man, positive og negative.

For en tid tilbake skrev jeg en artikkel om hvorfor jeg var lite lysten til å bli medlem av Human Etisk Forbund.

Jeg legger så ut posten på en facebook gruppe kalt brodelins snakkeboble i håp om en konstruktiv debatt jeg kan lære av, og eventuelt se om jeg tar feil noen steder. Det kom en saklig kommentar inn, men så kommer det en  «skeptiker» og sympatisør av ILÅBL aksjonen…:

«Å nei, ikke enda en spinngalen «alternativ» konspiranoid tulling!
Pell deg tilbake til Nyhetsspeilet og Folkets Info og Lyskilden, og bli der!»

Herregud tenkte jeg, hva er det med han, og ga han hint om at han appellerer til følelser og ikke rasjonalitet.

Men nei, han gir seg ikke og presterer i kommentaren etterpå å belære meg om rasjonalitet. Jeg tenkte, nei takk, din rasjonalitet er ikke min, skulle akkurat til å fortelle han det, men så skjedde det noe.

Det kommer en kommentar inn fra John Færseth.

For de som ikke kjenner personen er han en «medieviter» og freelancejouralist som skriver for blant annet Humanist og fri(ish) tanke, en aktiv og profilert person innen Human Etisk Forbund.


Hold kjeft? Hva mener jeg om holocaust? Det har ingenting med temaet å gjøre, og ikke minst, jeg holder ikke kjeft.

Jeg har diskutert holocaust to ganger før med Færseth, det er hele min historie om temaet da jeg kan fint lite om det, og har ingen problemer med å innse det folkemordet som der skjedde. Men, det som er rart er jo at Færseth vet utmerket godt hva som er mitt syn på den saken, men fortsetter å insuiere ting.

Færseth er en person som har det for vane å kneble en diskusjon ved nettopp å slenge ut slike ting. Det har han gjort med blandt annet nettsiden Folkets Info hvor han slenger ut masse beskyldninger om de, og senere nekter å gå i dialog, eller å gi dokumentasjon på sine beskyldninger.

Her kan man se hvilken måte han reagerer når han blir konfrontert med nettopp det.

På facebooktråden får jeg så litt fjerndiagnosering av den første HEF aktivisten, som ber en psykiater venn komme inn og ordne opp. Det er rett og slett bare trolling i kjent stil, før han plutselig blokkerer meg og noen til.

Jeg rister på hodet og tenker, takk for at jeg ikke er slik som han.

Men, Færseth er fortsatt våken, og nå har han bestemt seg for å kalle meg antisemitt, noe han har gjort før, men senere beklaget.

«Og der delte antisemitten Dag Fallet lenker fra nazinettstedet Folkets Info.
Godt å se at jeg ikke er alene om å ha drukket.»

Vel, nå hadde jeg ikke drukket, så jeg kunne av Færseths kommentar se han skrev i affekt, og at han refererte til denne linken som er andre gang jeg diskuterte holocaust med han. Her er forøvrig link til Folkets Info, og som vi alle kan se, er det ikke ett nazinettsted.

Men altså, Færseth hadde drukket, sitter og skriver på nett i affekt, så jeg tenkte denne personen må beskyttes mot seg selv. Jeg gjør han oppmerksom på at hva han skriver blir skjermdumpet, så han kanskje roer seg litt ned.

Men hva skjer, han tar helt av. Her fra hans to neste kommentarer:

«Hvis jeg har beklaget det beklager jeg beklagelsen. Du er antisemitt, Fallet.»

«Ja, legg den ut. Men skjermdump i så fall at jeg trekker tilbake beklagelsen, antisemitt.»

John Færseth er av de som har satt seg som oppgave å latterliggjøre fritenkere, samt kvele alt som er av legitim Israel kritikk ved å kalle folk antisemitter.

Færseth historie på nett inneholder og andre forferdelige ting.

Færseth hevder seg forfulgt av en person som han påstår er psykisk syk. Den personen har ifølge opplysninger fra Færseths blogg vært åpent homofil i mange år, samt tvangsinnlagt på psykiatrisk sykehus.

Dette er fra Færseths blogg streiftog (må ikke forveksles med NSB sitt flotte magasin ved samme navn), og vi kan her se hvordan han behandler en mann han mener er psykisk syk:

«Jeg er lei. Ta bort dritten din med en gang, ellers blir det juling.

Dette er ikke tomme trusler, jeg kommer til æ slå inn det stygge sopertrynet ditt neste gang jeg ser deg.»

Så en slik bøllete oppførsel kan man altså oppleve på nett av en person som er profilert i norsk media.

Dette var litt om mitt møte med Færseth, men noen lurer kanskje på hva mitt syn på antisemittisme er. Har Færseth kanskje rett?

Antisemittisme er helt tragisk. Det å se ned på noen på grunn av rase kan jeg ikke fordra.

Men hva jeg synes om statsmakten Israel sin agenda, ja det er en helt annen sak, og den debatten skal ikke forsøples av folk som Færseth, som med sin bøllete oppførsel tror de kan kneble enhver debatt ved å slenge ut slikt. Faktisk kan man jo spørre seg om Færseth skaper antisemittisme ved å kneble debatter med bruken av antisemittkortet i utide, eller om han vanner ut begrepet slik at den ekte antisemittismen blir usyneliggjort.

På samme tid har vi et høyst reelt folkemord som skjer mot palestinere i Gaza, og den debatten må ikke bli kneblet ved at folk er redde for å delta, i frykt av å bli stemplet som noe de ikke er.

Palestinere har problemer med å få sin sak på dagsordenen, og det blir vanskeligere og vanskeligere for de å få sitt synspunkt ut. Det er lov å diskutere hvor stor makt Israel har i verdenssamfunnet uten å bli stempla som rasehater. Det er og lov til å stille spørsmål ved at tragedien som holocaust var brukes som en unnskyldning for hva Israel i dag gjør mot verdensfreden.

Jeg lot det gå noen dager etter denne bøllete oppførselen skjedde, da jeg ville se om Færseth beklaget hva han gjorde, slik at jeg slapp å skrive dette.

Ingen beklagelse kom.

8 comments on “En bloggpost sitt møte med John Færseth

  1. Heidi Hestnes
    november 16, 2012

    Bra skrevet 🙂

  2. Lisbeth
    november 23, 2012

    Fantastisk bra. Lo godt av denne artikkelen. Herlig:-)

  3. Reidun Jakobsen
    desember 14, 2012

    You nailed it Dag! Utrolig deilig å lese din saklige og to the point fremstilling. Hva er det som driver folk som denne Færseth, egentlig? (Klør meg i hodet)

  4. filip ring thenderup
    juni 9, 2013

    Syntes det er ganske lavmål å gå til personangrep på denne måten, uansett hva noen folk har gjort med deg i utgangspunktet.
    Håper det ikke er noe i Færseth sine antydninger om at du er en Holocaust-fornekter. Det er i så fall ikke noe problem å ble enkelt skrive: «Jeg tror på Holocaust» og ferdig med det.

    • gardenofserendipity
      juni 9, 2013

      Sitat fra bloggposten :

      «Jeg har diskutert holocaust to ganger før med Færseth, det er hele min historie om temaet da jeg kan fint lite om det, og har ingen problemer med å innse det folkemordet som der skjedde.»

  5. Erling Westenvik
    juni 9, 2013

    Bra art

  6. Eira
    mars 14, 2014

    Akk.. hva en skal måtte gå gjennom av hersing fordi man tør å stå opp og tenke selv! Bra skrevet 🙂 godt jobbet!

  7. Tore B. Krudtaa
    mai 2, 2014

    Her litt mer om denne såkalte medieviteren og journalisten John Færseth. Tror han med fordel kunne bruke Desinformanten og Løgneren John Færseth, det ville vært mer ærlig ovenfor hans lesere:

    Når ble brunskvetting og desinformasjon god journalistikk?
    http://www.monsanto.no/index.php/no/pa-tiltalebenken/208-nar-ble-brunskvetting-og-desinformasjon-god-journalistikk#gardenof-mote-med-john-faerseth

Legg igjen en kommentar

Informasjon

Dette innlegget ble postet den oktober 3, 2012 av i Samfunn, Sekulær humanisme med stikkord , , .
